ابتکار ارزشمند یکی از طوایف بختیاری
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا
 
نويسنده آزاد مردان  
 
                                    ابتکار ارزشمند يکي از طوايف بختياري
 
طايفه جليله شيخ « احمد بلد»  که در سلسله مراتب ايلي در شاخه بهداروند يا بختياروند قرار مي گيرد از پيشينه زيادي برخوردار بوده و منسوب به شيخ  «احمد بلد» مي باشند که بر اساس روايت هاي مختلف  شخصيت تاريخي شيخ « احمد» هنگام عبور امام رضا عليه السلام از خاک بختياري  راهنما و بلد اين امام همام بودندو به همين دليل به « احمد بلد» شهرت پيدا کردند. آرامگاه اين شخصيت وارسته در روستاي « احمد آباد» در منقطه «دورآب» واقع است. شيوخ منسوب به شيخ «احمد بلد» قريب چهارصد خانوار هستند که با فاميل هاي بلدي ، رحيمي ، احمدي و مولايي شناخته مي شوند و در منطقه «دورآب » در شهرستان انديکا حد فاصل « قلعه خواجه » و دژ مشهور « ملکان» يا « اسدخان» در روستاهاي احمد آباد ، رحيم آباد ، حسن آباد ، چشمه حقي ، قلي آباد ، حسين آباد ، شيرکش آباد و ... سکونت دارند. تعدادي از خانوارهاي اين طايفه شريف نيز در شهرهاي مسجد سليمان ، شوشتر ، شوش دانيال ، اهواز ، فلاورجان ، فولاد شهر ، اصفهان ، زرين شهر ، خميني شهر ، شهرک شرکت گاز و... زندگي مي کنند. ييلاق اين طايفه نيز منطقه معروف « دشت لاله » در منطقه کوهرنگ است.
 
اعضاي اين طايفه خوش نام همواره به درستکاري ، دينداري ، خيرخواهي و مردم داري معروف بوده اند. از قديم الايام از شيفتگان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت بوده اند و در تشيع پيشگام و از مروجان و مبلغان اين مذهب بوده و هستند. خانوارهايي که از اين طايفه در شهرهاي استان اصفهان سکونت دارند ، در يک ابتکار ارزشمند هياتي با نام « مودت شيوخ احمد بلد» تاسيس و فعال کرده اند که نزديک به 15 سال قدمت دارد. اعضاي اين هيات هر ماه يک بار در آخرين جمعه ماه در منزل يکي از اعضاي طايفه گرد هم جمع مي شوند. جلسات آنها با تلاوت آياتي از قرآن کريم شروع مي شود ، آنگاه فرازهايي از کتاب ارزشمند نهج البلاغه قرائت و پيرامون آن به بحث و تبادل نظر مي پردازند. اين محفل گرم و صميمي که تاکنون موفق شده اند چندين نوبت قرآن مجيد را بطور کامل تلاوت نمايند ، صله رحم و ديد و بازديد از اقوام را بنحو احسن بجا مي آورند. در اين جلسات مسايل اخلاقي و روانشناسي نيز مورد توجه قرار مي گيرند. آنگاه مسايل و مشکلات پيش آمده مورد بررسي و براي حل و رفع آنها هم انديشي و ارائه راهکار مي شود. گاهي براي حل مسايل و مشکلات گروههاي ديگر نيز بر حسب وظيفه شرعي و اجتماعي اعلام آمادگي مي کنند. جوانان مستعد و باهوش حتي در مسايل تاريخي و اجتماعي نيز به کنکاش و بحث مي نشينند. اين خانوارها با هدف تسهيل در حل مشکلات مالي فاميل اقدام به تشکيل يک صندوق نموده اند که وجوه آن از طريق کمک هاي مالي که ماهيانه اعضا پرداخت مي کنند ،تامين مي گردد.
يکي از دوستان( که هميشه باني و متولي امور خير بوده اند) چندين نوبت از بنده دعوت کرده بود که در اين جلسات شرکت نمايم. مشغله کاري مانع از حضور در اين جلسات گرديد تا اينکه توفيق پيدا کردم در يکي از اين جلسات شرکت نمايم که البته براي بنده که تاکنون در جلسات و محافل زيادي شرکت کرده ام بسيار جالب وآموزنده بود. در اين جلسه در کنار مباحث فوق در يک فضايي بسيار صميمي با افراد حاضر در جلسه به گپ و گفتگو نشستم. مسايل مختلف تاريخي ، فرهنگي و اجتماعي مطرح گرديد که حکايت از بينش بالا و علاقمندي اشخاص حاضر به تفکر و مطالعه داشت. ضمن آروزي سلامتي ، شادکامي ، سربلندي و عاقبت بخيري براي اين عزيزان ، اميدوارم اين قبيل جلسات که از معنويت و صميمت بسيار بالايي برخوردار بود، در گروهها و طوايف ديگر نيز توسعه و گسترش پيدا نمايد. اگر چه در تعداد زيادي از طوايف اين قبيل جلسات برگزار مي گردد.
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 7 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 449
بازدید دیروز : 487
بازدید هفته : 1759
بازدید ماه : 3064
بازدید کل : 84825
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1